Kiera Cass: The Selection – A Párválasztó (A Párválasztó 1.)

„Amikor a postával megjött a levél, anyám magánkívül volt az örömtől. Azonnal el is döntötte, hogy ezzel gyakorlatilag vége minden bajunknak, gondjaink örökre megszűntek. Zseniális tervében az egyetlen problémát én jelentettem. Nem akartam a királyi családhoz tartozni. Nem akartam Kiválasztott lenni. Még csak meg sem akartam próbálni a dolgot.”

Információk a könyvről:
Kiera Cass: The Selection – A Párválasztó
Eredeti cím: The Selection
Kiadó: Gabo Kiadó
Megjelenés: 2013 (eredeti 2012)
Oldalak száma: 360
Fordító: Gázsity Mila
ISBN: 9789636896188
Megrendelhető ide kattintva.
Moly-adatlap elérhető ide kattintva.

Fülszöveg:
Harmincöt lány. Egy korona. Egy lehetőség, ami az életben csak egyszer adódik. A Párválasztóban részt vevő harmincöt lány számára ez életük legnagyobb esélye. Egy lehetőség arra, hogy kiszabaduljanak abból az életből, amibe beleszülettek. Hogy belépjenek egy világba, amiben csillogó ruhákat és felbecsülhetetlen értékű ékszereket hordanak. Hogy palotában lakjanak és a csodás Maxon herceg szívéért vetekedjenek egymással. America Singer számára azonban kész rémálom Kiválasztottnak lenni. Azt jelenti ugyanis, hogy hátat kell fordítania titkos szerelmesének, Aspennek, aki egy alsóbbrendű kasztba tartozik. El kell hagynia az otthonát, hogy beszálljon az ádáz küzdelembe egy koronáért, amire nem is vágyik. Egy palotában kell élnie, amit a lázadók erőszakos támadásai fenyegetnek állandóan. Aztán America megismeri Maxon herceget. Lassan megkérdőjelezi addigi terveit, és rádöbben arra, hogy az élet, amiről mindig is álmodott, talán köszönő viszonyban sincs a jövővel, amit korábban még csak el sem képzelt volna.


Véleményem:
Bevallom, kevés dologról olyan nehéz véleményt írnom, mint erről a könyvről. Már valamikor a megjelenés idején kiszúrtam magamnak, hiszen egy ilyen szépséges borító mellett nem tud szó nélkül elmenni az ember. A beszerzésére végül tavaly júniusban vettem rá magam, de annyira reménykedtem benne, hogy tetszeni fog – plusz emellett szokásom is –, ezért előre szerettem volna kivárni és megvenni a folytatásait is, hogy ne a körmeit rágicsálva kelljen várakoznom. Így történt, hogy idén – immár a trilógia mindhárom részével, valamint kiegészítő kötetével a polcomon –, nekiláttam, hogy belecsöppenjek A Párválasztó világába.

Hogy pontosan azt kaptam-e, amit eredetileg vártam, abban nem volnék biztos, de azt elárulhatom, hogy ami a tetszés-nemtetszést illeti, ez ügyben nem kellett csalódnom: teljesen magával ragadott a Kiera Cass által felépített világ. Már évekkel ezelőtt – részben a testvéremnek, részben a Főnixnek köszönhetően – rákaptam a különféle posztapokaliptikus/disztópikus regényekre, így nagyon tetszett ez a negyedik világháború után kialakult ország, a maga 35 tartományával és a társadalomban kialakult 8 kasztjával. Bizony, minden tartományból egy-egy lány kerülhet be A Párválasztóba – amit a testvérem gyors leírásom alapján automatikusan a Nagy Ő című műsorhoz társított, pedig szerintem attól sokban eltér –, hogy végül egyikük elnyerje Maxon herceg szívét, és ezzel később az ország királynéjává váljon. Az E/1-ben mesélt történet főszereplője America Singer, egy alacsonyabb (Ötös) kasztból bekerült lány, akit a véletlen sodort a palotába, ám lassacskán kezd rádöbbenni: talán nem ok nélkül alakult így az élete.

Hogy mi teszi ennyire szerethetővé magát a történetet, nehéz lenne megmondanom, mert néha magam sem értem, hogy tudott ez a világ ennyire beszippantani. Bevallom, eleinte nagyon emlékeztetett Az Éhezők Viadalára, hiszen hasonlóak a körülmények: távoli jövő, szétrombolt világ, új országok, és egy műsor a nép szórakoztatására. Azonban üdítő körülmény, hogy itt nem egymás legyilkolása a cél, maximum hogy okosabbak, szerencsésebbek legyünk a másiknál. Onnantól kezdve, hogy America eljutott a palotába, a regény számomra inkább egy 19. századi romantikus történetté alakult – mert ez a világ valahogyan az akkori világra emlékeztetett – ami meg kell hagyni, nem volt annyira ellenemre. Bár Americával eleinte nem mindig értettem egyet, kezdett egyre inkább másként állni a dolgokhoz, amivel fokozatosan belopta magát a szívembe. Eleinte nagyon féltem attól, hogy itt is belefulladok a szerelmi háromszögbe, de szerencsére nem került annyira vészesen felszínre – bár ez esetben muszáj hangot adnom azon aggályaimnak, hogy a második részben ez még változhat.

Így képzelem el Americát és Maxont (hasonlót ide kattintva készíthetsz)

Fontos megemlítenem, hogy a résztvevő lányok sem kerülnek elhanyagolásra, bár előre lehet tudni, hogy a létszám szépen fogyatkozik, karakterekből is kapunk mindenfélét, ahogy egy ilyen versenynél elvárnánk: a szerényt, a törtetőt (aki mindenkin átgázolna), olyanokat, akiket lecsapnánk, vagy akik folyton sipítoznak. Mivel azonban America reakciója általában megegyezett az enyémmel, így ezek a jelenségek is elviselhetővé váltak. (Plusz, azért azt el kell ismernem, hogy ilyen karakterek nélkül nem is nagyon lehet versenyről írni.)

Összességében azt kell mondanom, hogy ha a sorozat további kötetei is ezen a szinten mozognak majd, akkor a végére biztosan a kedvenceim listáján kapnak helyet. Jelen pillanatban is alig várom, hogy rávethessem magam a második részre, és ismét belebújjak ebbe az elbűvölő világba, mint egy pihe-puha, meleg takaróba, télvíz idején.  Kicsit olyan, mintha a múltat keresztezné a jövővel, a régimódi dolgokat a technológiával, mindezt egy jövőbeni királyi családdal és párválasztóval megfűszerezve. Kár lenne kihagyni!

Extrák – A film és zenék
Rengetegen várják, hogy film készüljön a könyvekből, és most már én is közéjük tartozom. Kevesen tudják azonban, hogy korábban két próbálkozás is született: az egyik egy sorozat lett volna, méghozzá 2012-ben, ami sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így nem készült el. A másik egy 2013-as film, melyről szintén elég keveset tudni. A hírek szerint idén áprilisban a Warner Bros. megvásárolta a filmes jogokat, így még van remény arra, hogy hozzá méltó adaptációt kapjon a regény. A YouTube-on keresgélve találtam jó pár rajongói filmelőzetest, ezek közül kiválasztottam az általam legjobbnak vélt alkotást, szerintem érdemes azoknak is megtekinteni, akik még nem olvasták a könyvet, mert nem tartalmaz több spoilert, mint mondjuk a fülszöveg. (Érdekesség, hogy a 2012-es verzióban William Moseley játszotta Aspent, míg ebben a videóban őt Maxonként szerepeltetik. Szerintem is jobban illene hozzá a herceg szerepe.)


Azoknak, akik olvasták a könyvet, találtam egy olyan videót, amin négy percben Barbie babákkal foglalják össze az egész eseménysort, ezt ide kattintva éritek el. Szerintem érdemes megnézni, én könnyesre nevettem magam rajta. :D

Kicsit csaltam, és belelestem a kiegészítő kötetbe is, amiben megtalálható a könyv hivatalos lejátszási listája, szinte mindegyik fejezethez tartozik egy-egy szám, szerintem érdemes meghallgatni, nagyon jó zenék vannak rajta:


Ti olvastátok már A Párválasztót? Ha igen, hogy tetszett? :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése