Marni Bates: Segítség, YouTube-sztár lettem! (Smith Gimi 1.)

Belőled milyen reakciót váltana ki, ha teljesen véletlenül – mert mondjuk úgy adta a helyzet – tennél valami rettentően gáz dolgot? És ha ezt a valamit még le is videózták volna, majd felkerülne a YouTube-ra…?

Információk a könyvről:
Marni Bates: Segítség, YouTube-sztár lettem!
Eredeti cím: Awkward
Kiadó: Móra Kiadó
Megjelenés: 2013 (eredeti 2011)
Oldalak száma: 272
Fordító: Béresi Csilla
ISBN: 9789631194333
Megrendelhető ide kattintva.
Moly-adatlap elérhető ide kattintva.

Fülszöveg:
Ismertnek lenni nagyon menő, ugye? Tévedés! A tizenhét éves Mackenzie-t például egyáltalán nem zavarja, hogy két barátján kívül a többi diák csak akkor vesz tudomást a létezéséről, ha a leckéjüket kell megírnia. Szóval igazi lúzer.
Ám a békés névtelenségnek vége, amikor hátizsákjával véletlenül padlóra küldi az egyik izomagyú focistát, sőt egy hisztirohammal kombinált újraélesztést is bemutat a fél suli előtt… A kínos jelenetről készített videó azonnal fölkerül a YouTube-ra, és több millió kommentelő, meg persze az egész gimi Mackenzie-n röhög. De amikor egy népszerű rockbanda klipet készít a felvételről, a lány egy csapásra sztár lesz. A szerelemben viszont ugyanolyan lúzer, mint volt. Mert mi van, ha túl későn jön rá, hogy a nagy médiacirkusz közben elszalasztotta a tökéletes srácot, akinek egyáltalán nem kellett a felhajtás ahhoz, hogy észrevegye őt…


Véleményem:
Először is szögezzük le: Marni Bates határozottan tud valamit. Ez a valami pedig igencsak jó dolog. A sorrendiség miatt ugyan erről a történetről osztom meg veletek előbb a véleményemet, de ez már a második könyv volt, amit elolvastam tőle. Hogy miért nem jutottam még azóta kettőnél tovább, azt lejjebb meg is magyarázom, előtte azonban had meséljek Nektek a Segítség, YouTube-sztár lettem című könyvéről.

A főszereplő egy Mackenzie nevű lány, és mivel a fülszöveg elég sokat sejtetően mesél arról, hogy mi is történik vele, ezért erről most rövidebben szeretnék szólni. Tehát ez a lány tipikusan a suli azon „kasztjába” tartozik, akiket a „menő arcok” lenéznek, ugyanis nagyon jó tanuló, hiszen szeretne jó egyetemre kerülni, emellett pedig másoknak segít a tanulásban, illetve megírni a leckéjüket. Az élete fenekestül felfordul, mikor az eléggé gáznak mondható szituról készült videó felkerül az internetre, és napok alatt több millió emberhez jut el. Szegény persze próbálja a lehető legjobban átvészelni a dolgot, ám szerencsére új irányt vesz az egész, mikor egy híres együttes felhasználja videóját a saját számuk zenei klipjéhez…

Ez a cuki kép Marni hivatalos oldalán található meg (x)

Tudom-tudom, most mind kitaláltátok, hogy a lány körülötti felhajtás egyre pozitívabb irányt vesz, de szerintem ez nem baj. Mármint az, hogy néhol kiszámítható a történet. Mert ezzel szemben vannak olyan pontok, mikor váratlan meglepetéseket tartogatott. Hazudnék, ha letagadnám, hogy csak úgy faltam a lapokat, mert annyira kíváncsi voltam, mi is fog történni. (Ó, ez is nagyon jó benne: hihetetlenül hamar el lehet olvasni!)

Számos erénye van ennek a műnek, és igyekszem minél többre rávilágítani. Részben arról szól, hogy mit tud tenni a hírnév az emberrel, mennyire tudja megváltoztatni a személyiségét és az életét. Nekem nagyon tetszett az, ahogyan Mackenzie kezelte ezt a helyzetet. Örültem, hogy végre itt egy karakter, aki nem a „jaj, engem nem érdekel a hírnév, sosem akartam híres lenni, most sem akarok, hagyjatok már békén” szöveget nyomatja folyton. Mert hiába nem akart híres lenni, elfogadja a tényeket, és igyekszik ezt jó célra felhasználni. Remélem, hogy vannak páran, akik elolvassák ezt a könyvet, és egy nap, mikor híresek lesznek, majd ihletet merítenek belőle. Mert egy kicsit olyan „így kell ezt csinálni” érzésem támadt tőle.

Ami még hatalmas pozitívum, az a benne rejlő humor. Nem is tudom, mikor nevettem utoljára ennyit egy könyvön, bár az is igaz, hogy általában ennél „komolyabb hangvételű” olvasmányokat választok, talán ezért is volt olyan éles a kontraszt. Érdekesség, hogy majdnem 200 idézet van fent belőle Molyon, ami azért nem véletlen. :) A humor egész színpalettája felfedezhető a regényben, köztük sokak kedvencével, a szarkazmussal vegyítve.

Az eredeti nyelvű borító (x)

Fontos még, hogy Mackenzie ún. lúzernek számított, az én szememben egyáltalán nem volt az, mint ahogy szerintem sok más olvasóéban sem válik majd azzá. Nagyon tetszett, hogy egy idő után erre ő is kezdett rájönni, mert szerintem értelmetlen ostobaság az ilyen címkék „kiosztogatása”, pont attól válik valaki gázzá, ha ezt csinálja. Mielőtt elfelejteném: az egyik jelenetnél annyira féltem, hogy átváltunk kliséhalmazba, és megtörténik, ami minden Zs-kategóriás tinifilmben szokott - de nem! Mackenzie (hála az égnek) ugyanolyan okos maradt, mint előtte, és ezt nagyon szerettem benne. Valósággal fellélegeztem.

Összességében nem új ötlet, mégis kiváló a történet, szerethetőek a karakterek, és garantáltan nem fogod komor arccal olvasgatni. Az egyetlen ok, amiért még nem olvastam el Marni összes eddigi könyvét, mert nemes egyszerűséggel spórolgatok magamnak, hogy maradjon belőle olyan időkre, mikor nagyobb szükségem lenne a nevetésre, mint mondjuk nyár közepén. Olvassatok Marnit! Megéri. :)

8 megjegyzés:

  1. A húgom régóta győzköd, hogy olvassak el egy-két LOL-könyvet, és a bejegyzésed is azt sugallja, hogy hallgatnom kéne rá :) Lehet, hogy meg fogom próbálni valamelyiket :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annak nagyon örülnék, szerintem érdemes! Eleinte féltem tőle, hogy nem fognak tetszeni (mert már nem vagyok éppen célközönség, ami a koromat illeti), de pozitív, kellemes csalódás ért, szerencsére. :) Szerintem érdemes éppen a YouTube-sztárral kezdeni, mert tényleg nagyon humoros, legalább egyszer mindenképpen megéri elolvasni. :)

      Törlés
    2. A Szívzűrterápia strébereknek és a Rocksztárt kaptam karácsonyra van éppen kéznél, de ha elolvasom valamelyiket és tetszik, akkor utána a Youtube-sztárt is meg fogom próbálni. (Bár most a lehető legvastagabb könyveimet próbálom kivégezni, mert ha elkezdődik az egyetem, nem akarom őket a bőröndbe meg a hátizsákba azért beletuszkolni, hogy következő alkalommal hazahozzam őket, közben pedig meggyűrődjön a borítójuk. Jaj, a könyvmolyok nagy problémái...)

      Törlés
    3. Ó, nem gond, azok is tökéletesek lesznek! :) Marni könyvei közül a Rocksztárt olvastam először, csak utána jöttem rá, hogy YouTube-sztár egyik mellékszereplőjéről szól (részben), de szerintem nem gáz, ha azt olvasod előbb, hiszen én is így csináltam. :) A Szívzűrterápia is nagyon aranyos történet!
      Ó, szegénykém, ez ismerős helyzet. Én is mindig sokat szenvedek, mire sikerül normálisan elcsomagolnom egy könyvet, de néha sajnálom cipelni, olyan hirtelen meg tudnak gyűrődni. A taktikád viszont tetszik, nekem is alkalmaznom kellene. :)

      Törlés
    4. Valamelyiket még nyáron el kell kezdenem, mert a húgom könyvei, azokat pedig tényleg nem akarom a táskában gyűrögetni.
      Ráadásul én már jártam úgy, hogy nem azt vittem magammal, amit el szerettem volna olvasni, hanem aminek maradt hely. Próbáld meg te is így válogatni a nyári olvasmányokat, van még rá idő! :) És a könyvek is szebb állapotban lesznek :)

      Törlés
    5. Na igen, a tesók példánya mindig megnehezíti a dolgot, főleg, hogy gondolom ő is könyvmoly, és szívén viseli a könyv sorsát. :)
      Jujj, azt hiszem, hogy ilyen velem még nem fordult elő, de csak mert rettentő makacs tudok lenni az utazótáskával szemben, és csak azért is beletuszkolok mindent. :D (Igen, határozottan látszani is szokott rajta, hogy majd szétrobban.)
      Köszönöm a tanácsot, most épp rá is lestem a legvastagabb könyvre a polcomon, és elkezdtem kacérkodni a gondolattal, hogy el kellene olvasnom. :) Igaz, most még folyamatban van két könyv, meg betervezve egy harmadik, de azok mind rövidebbek. :)

      Törlés
    6. Igen, ez a gond, meg hogy mindig két hétre megyek vissza, és így elég sok időre kell megválnia a könyvétől. :)
      Én ha mindenáron vastag könyveket szeretnék hozni (vagy sok kötelezőt), akkor megvárom, amíg valaki jön erre autóval és el tudja nekem hozni. Más esélyem nem marad, mert a csomagjaim így is elég nagyok szoktak lenni. :)

      Törlés
    7. Ó, értem. (Általában én minden hétvégén utazom, bár nem nagy a táv.) A csomagokat pedig megértem, bár nekem szokásom az összes felesleges holmit magammal cipelni. :D

      Törlés