Eve Ensler: Érző lelkek

Sziasztok! A most következő könyvet szintén hetekkel ezelőtt olvastam, talán az első egyetemi héten, ám egyáltalán nem tartott sokáig. Terjedelme miatt pár óra alatt kivégeztem, elkezdtem a buszon hazafelé, aztán másnap este még szántam rá egy vagy két órát és ennyi volt. Az érzelmeim nagyon vegyesek, de azért igyekszem mindenfélét figyelembe venni.

Információk a könyvről:
Eve Ensler: Érző lelkek - Kamaszlányok titkos élete
Eredeti cím: I Am An Emotional Creature: The Secret Life of Girls Around the World
Kiadó: Nyitott Könyvműhely
Megjelenés: 2010 (eredeti szintén)
Oldalak száma: 204
Fordító: Béresi Csilla
Megrendelhető ide kattintva.

Fülszöveg:
A vagina monológok világhírű szerzője új könyvében olyan történeteket gyűjtött egy csokorba, amelyeket a világ különböző pontjain élő kamaszlányok élete inspirált. Az elbeszélők mind érzékeny, okos, vad, fantáziadús, életteli lányok, akiknek előbb-utóbb szembesülniük kell azzal a társadalmi elvárással, hogy ne legyenek se túl okosak, se túl érzékenyek, hogy elfojtsák a vágyaikat, és engedelmeskedjenek a szabályoknak.

Mások mellett megismerkedhetünk egy anorexiás bloggerrel, aki egyre kevesebbet és kevesebbet eszik; egy kenyai lánnyal, aki nem hajlandó alávetni magát a genitális csonkításnak; egy kínai munkáslánnyal, aki Barbie-kat gyárt; egy terhes lánnyal, aki nem tudja eldönteni, megtartsa-e kisbabáját.

Ezek a történetek megmutatják, hogy a lányok a világon mindenütt ugyanazokkal a problémákkal, vágyakkal, fájdalmakkal, örömökkel, szenvedésekkel találkoznak.



Véleményem:
Azt hiszem, hogy érdemes megemlítenem, ez a könyv a nagy Libris rendelés része volt, kb. 500-1000 Ft körül kínálták, ezért úgy voltam vele, hogy megrendelem, legyen meg az ingyenes kiszállításhoz kellő összeg. (Ketten rendeltünk tesómmal, szóval kb. fele-fele arányban hoztuk ki az egészet így.) Eve Ensler neve nem volt ismeretlen számomra. El kell ismernem, hogy ez volt az első kötet, amit olvastam tőle, azonban korábban már találkoztam A Vagona Monológok leírásával, ami egyébként még mindig érdekel. Az Érző lelkek elsősorban a fülszövege miatt fogott meg, bár bevallom, teljesen mást kaptam, mint amire számítottam.

Arra már olvasás előtt számítottam, hogy komolyabb témákról lesz szó, azt viszont egyáltalán nem tudtam, hogy a történetek nagyobb része versformában tárul majd a szemem elé. A témák egyébként tényleg nagyon fontosak, ám számomra érthetetlen, hogy néhány helyen miért kellett erőltetni a versformát. De tényleg. Sajnálom, de valamiért nem szeretem a rímtelen verseket, illetve nem látom értelmét. Szerintem normális, rövid, összefüggő szövegként néhol sokkal többet nyújthatott volna az olvasónak.
Hogy lehet, hogy gyilkolásra van pénz,
de gyógyításra és táplálásra nincs?
Hogy lehet, hogy rombolásra van pénz,
de művészetre és iskolákra nincs?

Bevallom, ez utóbbit tényleg nagyon sajnálom, mert mindezek ellenére is úgy érzem, hogy bőven van mondanivalója ennek a műnek. Sok igazságot fogalmaz meg, valóban betekintést enged a tinilányok gondolataiba, és azt rettentően igaznak találom, hogy valahogy az évek során kiölik belőlünk azt a tulajdonságot, hogy bátran fel merjünk szólalni, hogy el merjük mondani az igazságot. Ilyen szempontból magamra ismertem, hiszen furcsa belegondolni, hogy míg gyerekként a legegyértelműbb dolgok megkérdezése miatt sem szégyenkezünk, addig felnövésünk során már attól félünk, hogy kinevetnek minket, amiért valamire esetleg rá merünk kérdezni. És a félelmeinknek szerintem alapja is van.

Annak ellenére, hogy valóban minden lánynak érdemes elolvasnia legalább egyszer, számomra 3 csillagot jelent ez a mű. Igazán szerettem a "Tények a lányokról" részeket, ezek közül szerintem egyet sem tudtam korábban. Emellett valóban fontos témákra világított rá a szerző, azonban néhol tényleg túl soknak találtam a versformát, jobban örültem volna, ha több egybefüggő szöveget találtam volna, mert azok jobban is tetszettek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése